Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Man undrar hur Försäkringskassan läser…” /Majsan

Vilket år fick du avslag på sjukpenning?
2017 juni

Hur längre hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
2015 maj,  på 50 %

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Kronisk smärta och värk, fibromyalgi och lumbago med ischias 50 % samt nedsatt koncentrationsförmåga.

Hur försörjer du dig nu?
Mina 50 % arbete och min man

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Att jag ska klara av ett fysiskt lätt arbete med omväxlande arbetsuppgifter som inte ställer några kognitiva krav såsom koncentration.


Jag har redan ett fysiskt lätt arbete och omväxlande men det är TIDEN som sätter stopp. Alltså jag klara bara av att arbeta 4 timmar om dagen för att orka med nästa arbetsdag. Jag är i stort behov av vila efter mina 50%-iga arbete. Min doktor har skickat mig på att göra TIPPA-test och min sjukgymnast har oxå gjort ett ryggfunktionstest och båda två säger att 50% är max för mig för att jag ska orka med det vardagliga livet och få ett liv!

Men Försäkringskassan anser att jag kan arbeta 100%

Vill också tillägga att jag blev ”tvungen” att skriva in mig hos Arbetsförmedlingen juni 2017, då jag inte fick sjukskrivningen på 50% godkänd med andra ord blev jag tvingad att ”säga upp mig” från mitt heltids jobb. Jag har ett icke fysiskt belastande arbete som är omväxlande. Men Försäkringskassan anser att jag ska klara av ett icke fysiskt belastande arbete, man undrar hur Försäkringskassan läser…

/Majsan


Är du en av de #116omdagen ?

Har du fått avslag på sjukpenning eller indrag av densamma under pågående sjukskrivning under åren 2016 – 2022? Vill du berätta om det för att människor ska förstå bättre vad ett avslag/indrag kan få för konsekvenser? Läs mer här om hur du kan delta i aktionen #116omdagen


#116omdagen tar avstånd från all form av rasism och främlingsfientlighet – och alla försök att utnyttja vår kritik mot nuvarande sjukförsäkringspolitik i syfte att gynna politiska partier med sådana värderingar.