Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Tankarna snurrar konstant… hur ska jag kunna överklaga igen?” /HELÉNE

Vilket år fick du avslag på sjukpenning?
Nov 2018

Hur längre hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
Sedan 2000

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
ME/CFS. Depressioner. 100%

Hur försörjer du dig nu?
Min man sliter ut sig för att vi ska överleva!

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Försäkringskassan bedömer att min arbetsförmåga inte är nedsatt med minst en fjärdedel på grund av sjukdom i förhållande till ett normalt förekommande arbete som är fysiskt lättare och inte ställer krav på hög koncentration och inlärningsförmåga.

• • •

Av den aktivitetsförmågeutredning jag gjort framkommer trötthet, värk, svårt med koncentrationen och stress, men testresultaten visar ett genomsnittligt resultat.

Jag hamnade i en depression och tappade känslor för allt.

Efter så många års sjukdom o alla turer med utredningar o allt så känner man sig värdelös o lat person! Jag klarar ingen stress! Och då få detta precis före december… Oron för ekonomin, kan vi bo kvar… Inget julfirande! Avslag från socialtjänsten. Skulle haft möte med Arbetsförmedlingen men det blev inställt.

Vaknar med ångest o oro i kroppen varje dag. Har ansökt om sjukpenning i många år men får bara avslag på avslag. Tankarna snurrar konstant… hur ska jag kunna överklaga igen!??? Allt känns så meningslöst.

/Heléne

Läs mer om ME/CFS och Depression här.