Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Försäkringskassan avslår på grund av att läkaren inte anger objektiva fynd”

Vilket år fick du avslag på sjukpenning?
2018

Hur längre hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
2 år

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
ME/CFS samt hEDS – 100%

Hur försörjer du dig nu?
Tömt alla sparkonton, lånat av min mor, A-kassa sedan juli -19

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
”Försäkringskassan anser att det läkaren vid undersökning av dig inte visar att du hade så omfattande besvär att du inte skulle klara ett fysiskt lätt arbete som inte ställer höga krav på att du skulle kunna gå mycket, ändra kroppsställning, lyfta tungt eller använda armarna utöver din förmåga”.

• • •

Försäkringskassan avslår på grund av att läkaren inte anger objektiva fynd i tillräcklig utsträckning. Men läkaren kan ju omöjligt se att jag kraschar efter besöket med smärta, muskelkramper, huvudvärk, dimsyn och illamående och måste vila i flera timmar. Att jag sover dåligt, aldrig är pigg, måste hushålla med den lilla energi jag har. Läkaren måste tro på vad jag berättar, gör också det och har beskrivit mina besvär mycket utförligt.

Till saken hör att Försäkringskassan betalat för en utredning, där den sammanlagda bedömningen efter att ha genomgått tester hos sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och läkare var att jag helt saknar arbetsförmåga. Snacka om att kasta pengar i sjön!

Den typ av arbeten som Försäkringskassan hänvisar till beskriver den anställning jag på grund av sjukdom blivit uppsagd ifrån.

/Mameja

Blogg/hemsida eller annan info jag vill länka till: Riksförbundet för ME-patienter: https://rme.nu/om-me-cfs/ Riksförbundet Ehlers-Danlos syndrom: https://www.ehlers-danlos.se/vad-ar-eds/

Bild: Pixabay