Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Handläggaren har noll koll på ME, men vill ändå inte lyssna på de som kan”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2024

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
Sjukskriven sedan 2015. Utförsäkrad 2020-21, nu utförsäkrad igen 2024.

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
ME och POTS

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
75%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Hoppas på att få a-kassa. Jobbar 25%.

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Först och främst hävdar de felaktigt att jag jobbat mer än mina 25%. Sedan anser de att om jag klarar mitt extremt anpassade jobb på 25% så kan jag göra något ”normalt förekommande jobb” på 100%.

• • •

Hur de kommit fram till att jag skulle jobba mer än 25% är ett mysterium, för inget i deras underlag styrker deras påståenden. Det finns ju inga ”bevis” i världen som kan styrka ett sådant påstående för jag har inte jobbat mer. I sanning jobbar jag bara kring 10% pga orkar inte mer. Trots att vi bad annan handläggare plus överordnad titta på ”utredningen” innan beslut fick handläggaren köra på egen hand och avslå sjukpenning. Underlaget innehåller grova felaktigheter och rena lögner, men ingen bryr sig.

Sedan fortsätter beslutet med att mitt förmåga på 25% borde kunna stretchas i något ”mindre avancerat” yrke till 100%. Som om hjärnan, orken och arbetsförmågan fungerade så. Handläggaren har noll insikt om hur ME fungerar och vill inte heller ta in information från läkares eller arbetsterapeuts intyg utan har sin uppfattning klar.

/ Utslängd igen