Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Mitt liv har vänts upp och ner”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
8 år

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Utmattningssyndrom samt fysiska besvär. 100%

Hur försörjer du dig nu?
Avslaget kom förra veckan och sjukpenningen avslutades 11/9-2020. I dag var jag tillbaka på mitt gamla jobb till 100%. Har haft min anställning kvar under alla år. Efter första dagen är jag totalt slut i kroppen och det känns som om huvudet ska sprängas.

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Försäkringskassan godtar inte gällande läkarintyg, samt att de tolkar en aktivitetsutredning på deras eget sätt. I den framgår det att jag skulle kunna komma tillbaka till arbete med rätt stöd och under långsam upptrappning. Men detta struntar Försäkringskassan i och säger till mig att jag skall anmäla mig till Arbetsförmedlingen som arbetssökande på 100% trots att jag har en fast anställning. Tog kontakt med facket och de rekommenderade mig att istället gå tillbaka till jobbet för att ta det vidare därifrån.

• • •

Mitt liv har vänts upp och ner. Nu ska jag orka med arbete 100% samtidigt som jag ska begära omprövning av Försäkringskassans beslut.

Kan tillägga att det under de senaste 4 åren inte gjorts ett enda försök till Rehab varken från arbetsgivaren eller Försäkringskassan. Så detta beslutet slog ner som en bomb!

/ Roger F

Bild: Pixabay