Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Jag går sönder lite mer varje gång jag får ett avslag.”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2017, 2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
Sedan 2014

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
ME och flera andra diagnoser, 100%

Hur försörjer du dig nu?
Hade sjukpenning 2014-2017 
Fick aktivitetsstöd 2017-2020
Har ingen inkomst. Maken försöker få ihop allt, men…
Lånat av mina föräldrar och av mina svärföräldrar samt gjort en egen insamling på Facebook till medicin. 

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
I stort sett att de inte förstår varför jag blir så trött och att jag skulle klarar ett arbete som inte är tungt, inte statiskt och ej ställer krav på koncentration. Försäkringskassan vill ha en medicinsk förklaring på ME, men det finns ju inte ännu. Det forskas just nu över hela världen. 

• • •

Jag går sönder lite mer varje gång jag får ett avslag. Jag har gjort allt jag kan med min minimala energi, för att bevisa för Försäkringskassan att jag inte kan jobba. Det är inte bara jag som blir lidande, utan hela familjen. 

Jag känner mig kränkt, Försäkringskassan tror inte på mig, jag känner mig psykiskt knäckt och jag undrar om det är snart jag måste ge upp. Tre år är lång tid och jag har ingen kraft kvar. 

Jag finns inte ens i statistiken, då Arbetsförmedlingen inte tar emot mig och Försäkringskassan nekar mig ersättning. 

/Katta

Bild: Privat