Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

Cancern kom tillbaka och jag nekades sjukpenning

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2015

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
2009-2013, Därefter 1 års arbete innan obotliga cancer återkom 2014

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
Klassisk Hodgkins lymfom C81.9

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Sparade pengar. Pengarna tog slut och blev tvungen att gå i pension vid 61 år 2016. Idag låg folkpension på grund av inga inbetalningar sista åren innan pensioneringen

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Ej bevakat SGI (tror jag)

• • •

När cancern återkom och jag fick nya biverkningar från cancerbehandlingarna vägrade Försäkringskassan bevilja min sjukpenning.

När jag likt 2009 (4 års sjukskrivning) fick frågan om min inkomst visste Försäkringskassan att jag var egenföretagare, men den här gången ville man inte lyssna eller ta reda på mina anställningsförhållanden, utan körde på om missat SGI.

När jag frågade vad som skiljde från samma fråga 2009 så överklagade Försäkringskassan sitt eget beslut i mitt namn utan att kontakta mig.

/ Ove Larsson