Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”9 månader var jag utan pengar”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2016, 2020, 2021

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
2014 6mån, 2016 4 mån, 2020 3 mån, 2021 söker jag sjukersättning men får avslag 

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
2014 deprimerad, 2016 värk i kroppen, får diagnos fibromyalgi, 2020-04 utbrändhet/ fibromyalgi 2021 fibromyalgi och ME/CFS 

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
75%, 100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
2014 mina föräldrar 
På min sambo 2016/2020 
Nu 2021 får jag aktivitetsstöd

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Att det finns anpassat arbete som man kan få vila på.

• • •

2013-10-2014-01 Gick jag igenom en tuff skilsmässa. Min dåvarande man var under tiden väldigt aggressiv och vid några tillfällen misshandlade han mig, men jag ville ändå inte skiljas. Vi hade då varit gifts 25 år och tillsammans i 27 år och han var ju mitt liv.

Jag gick in i mig själv blev helt inåtvänd, kunde inte göra nått annat än att gå ut med hundarna, annars sov jag bara, jag åt inte, bara sov. Hundarna gjorde så att jag överlevde, jag kom sakta tillbaka till livet.

Jag behövde söka jobb då jag hade jobbat som redovisningsassistent på en byrå som ägdes av min mans syster och kunde inte jobba kvar där. Fick söka jobb på 100% och här börja problemen som redan fanns i min kropp, men som vi undvikit genom att jag inte jobbat heltid, men nu som ensam behövde det. 2015 aug fick jag jobb på en förskola 100% toppen bra jag trivdes jättebra. Jag började träffa vänner och jag träffade en nu kille.

 
Det blev bara ett stort problem hundarna, jag pusslade varje dag med olika lösningar med var de kunde vara när jag jobbade, men tillslut kom beslutet närmre att jag måste lämna bort dem. Det var det värsta jag någonsin jag har gjort, mitt hjärta slogs i bitar igen jag grät mig till sömns varje kväll. Jag jobba, sov jobba, sov jobba, sov tills en dag på jobbet när min kropp kollapsa och jag inte kom upp från golvet.

Blev sjukskriven feb 2016 då läkaren sa att jag var utbränd, men jag blev inte bättre så jag fick komma till reumtalogen, där fick jag diagnosen fibromyalgi. Utförsäkrad juni 2016.

Jag hade ett vikariat som kunde blivit en fast anställning, men eftersom jag vart sjuk så förlängdes inte mitt vik. Jag blev arbetslös augusti 2016. Skulle skriva in mig hos a-kassan, men dom sa att jag var för sjuk, så i 9 månader var jag utan pengar.

Min SGI blev totalt nollad.

Men så en dag så ringer en person från a-kassan och säger ”hej jag ser att du varit i kontakt med oss här och du kan bli inskriven på nått som heter söker arbete med förhinder”. Jag fick då göra ett arbetsförmågetest som visade på 25% arbetsförmåga. Fick börja på arbetsträning. Har varit på två ställen. 

Gjorde en magoperation i november 2018 som gjorde stor förändring i mitt mående, tyckte att jag hade mindre värk i kroppen, så jag kände att jag ville prova på att jobba på riktigt. Sökte jobb på ett fritids 50% stöd i gruppen, började där sept 2019 och det var ett tufft och utmanade jobb, med många utåtagerande barn. Jag fick ta hand om en pojke hela tiden, jag talade om att det var väldigt energikrävande och att jag blev väldigt trött.

Jag var ofta sjuk, förkyld, hostig och i december fick jag halsfluss och den gav sig inte. Jag blev väldigt ljuskänslig och fick en huvudvärk som man ville såga av sig huvudet av. Blev sjukskriven igen januari 2020.

2020-04 utförsäkrad/fibromyalgi. Kände på mig att något var fel i min kropp, så krävde att få remiss till Bragekliniken i Stockholm och fick efter alla undersökning fick jag diagnosen måttlig ME/CFS 2020-11-12. 

Nu kämpat jag att få igenom sjukersättning på 75% och ska nu ta hjälp av jurist när vi ska överklaga till förvaltningsrätten. 

/Beatirise