Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Jag är kroniskt sjuk, men handläggaren vill att intygen ska ange nya symptom för att bevilja sjukpenning”

Jag har blivit förvarnad av avslag på sjukpenningen
Min handläggare berättade över telefon

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick förvarningen?
8 år

Vad har läkaren sjukskrivit dig för?
ME/CFS

I vilken omfattning har läkaren sjukskrivit dig
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid förvarningen?
Sjukpenning

Hur motiverar Försäkringskassan det avslag de förvarnar om?
Att läkarintyget är för likt föregående periods läkarintyg.

• • •

Jag blir väldigt förvirrad över beskrivningen jag fick av handläggaren. Jag har haft samma symptombild i åtta år. Genomgått allt vården har att erbjuda samt såklart sökt med ljus och lykta den alternativa hälsovägen. Att ingenting förbättras i nån större omfattning är just det som är problemet. Så vad skall tillkomma för nytt i läkarintyget?

Arbetsträning har dessutom nyligen resulterat i 0 % arbetsförmåga. Till min stora sorg. 

Jag tror att en stor del av den psykiska ohälsan skulle gå att förebygga med ett tryggare skyddsnät. Att inte veta om man kommer ha pengar till boende, mat, att försörja sina barn är EXTREMT psykiskt påfrestande. Det är ingen känsla som KBT kan ta bort eller där ”det är inte hur man har det utan hur man tar det” kan användas som ett gott råd. Enligt mig då. 

Jag får stresspåslag, känner oro, undrar. Det kan väl inte vara rimligt att sjukskriven = bostadslös och totalt utslagen. Eller? Folk kanske tycker att det är rimligt?

Samhället talar iaf med sitt tydliga språk om för oss sjuka att vi är värdelösa. Att vi är parasiter. 
Som att en människa inte skulle göra allt för att slippa den ofrihet det innebär att vara totalt utlämnad till myndigheters goda vilja. Vad det gör med en människa att utöver den grundläggande sjukdomen också förlora autonomi, självkänsla, känsla av värde och dessutom dömd till fattigdom. 
Ja. Vem fan vill det?

Om man hatar oss så mycket så får man väl köra oss till gaskamrarna. Om det är ett sådant samhälle man vill ha. 

Trist bara att det är ett lotteri. Vem som helst kan plötsligt ha dragit en nitlott, en sjukdomslott. Jag trodde aldrig att det skulle vara jag. Men tydligen blev det så. Och på samma gång jag drog den lotten förlorade jag mitt människovärde.

/ Blev jag lönsam, lille vän?