Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Läkarnas kompletteringar dög aldrig, trots utförliga beskrivningar.”

* * * TRIGGERVARNING * * *
Mörka tankar förekommer i texten.

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
1 vecka

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
Depression, utmattning, PTSD

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Sparpengar samt möjlighet att bo hemma utan att betala hyra under sjukskrivning

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
”Inte tillräckligt med information för att motivera sjukskrivning på 25% eller högre”

• • •

Haft depression under längre period, sedan ungefär 12-13 års ålder, och antog att det berodde på att man inte visste vad man ville studera i framtiden. Sedan när man gick upp i gymnasiet så fortsatte det och jag putta undan det ännu en gång som oroligheter över att jag inte visste vad jag ville arbeta med.

Sedan 2019 så fick jag ett arbete som matcha mig och min utbildning, hade förstått att det var hög stress men arbetsuppgifterna i sig var inte så svåra att jag inte klara av det. Veckan innan jag började mitt första riktiga jobb så miste jag min vän i en olycka och bestämde mig för att trycka undan det och bara köra på med jobbet för att hålla mig upptagen och inte tänka på det.

Sedan sent under 2020 så började stressen öka på jobbet, fick högre positioner som jag inte hade något intresse av, orkade inte göra något på fritiden och mitt under ett arbetspass började tankarna kring min vän komma upp och det brast totalt alla åren som man hållit sig fungerande och jag kunde inte fokusera på något annat.

Läkarna hade kontakt med Försäkringskassan flertal gånger för att skriva in extra information som Försäkringskassan begärde men det dög aldrig trots att det närmade sig säkert 3-4 A4 papper med text för att förklara och motivera hur man kommit fram till diagnoser osv

Vid ett tillfälle hade läkaren suttit med Försäkringskassan och skrivit i allt dom begärde att få reda på och sedan var ”det bara att skicka in en överklagan” som blev nekad innan dagen var slut

Skickade överklagan till förvaltningsrätten och fick svar inom någon vecka att man går på Försäkringskassans beslut som jag nu överklagat igen med förhandlingstid på 13-17 månader och ännu inte hört något.

Jag spara varenda lön och födelsedagspengar från tidig ålder så sparpengar hade jag så jag klara mig tänkte jag, behöver ju inte betala någon hyra hemma så länge som jag inte har någon lön men räkningar finns ju fortfarande även om jag inte behöver betala boende. 

Men även sparpengar kommer en dag ta slut och då är det bara en utväg som gäller.

/ MD

Har du mörka tankar eller självmordstankar?
Kontakta någon att prata med.


Känns det akut och outhärdligt ? Ring 112

Mind Självmordslinjen Telefon: 901 01Självmordslinjen drivs av föreningen Mind som arbetar för psykisk hälsa. Du som känner att du inte vill leva längre eller har någon närstående du är orolig för kan ringa, chatta anonymt eller ställa frågor via mejl. Telefonlinjen och chatten är öppen klockan 6 till 24, alla dagar i veckan. Chatten når du på mind.s

Jourhavande medmänniska Telefon: 08-702 16 80 Ibland behöver du dela dina upplevelser, tankar och känslor med någon som lyssnar. För dig som söker medmänskligt stöd på natten. Information om öppettider med mera finns på jourhavande-medmanniska.se

Jourhavande präst Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst.Jourhavande präst är öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten. Den som svarar har tystnadsplikt, vilket innebär att det ni pratar om inte får föras vidare. Du kan också vara anonym, om du vill. Det går också att skicka in ett digitalt brev eller chatta. Mer information finns på svenska kyrkans webbplats,

Anhöriglinjen Telefon: 0200-23 95 00 Behöver du stöd i din roll som anhörig eller närstående? Anhöriglinjen är en nationell stödtelefon som drivs av Anhörigas riksförbund. Du är även välkommen att mejla. Information om öppettider med mera på anhorigasriksforbund.se

Kyrkans Jourtjänst Telefon: 031-80 06 50 Att dela det svåra med någon gör skillnad. Du kan kontakta jourtelefonen eller SOS-brevlådan anonymt. De som svarar är vanliga medmänniskor som har tystnadsplikt och är utbildade att ge känslomässigt stöd i svåra situationer. Tystnadsplikt betyder att det du säger eller skriver inte får berättas vidare för någon annan. Du kan också skriva till SOS-brevlådan. Då får du svar inom 72 timmar. Inloggning samt information om öppettider med mera nås på kyrkansjourtjanst.se

Du är alltid anonym och flera av telefonnumren syns inte på din telefonräkning. (Källa: 1177)