Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Min make försörjer mig och familjen”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2021

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
1 år

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
ME/CFS och depression pga livssituation pga kronisk sjukdom

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Min make försörjer mig och familjen. Vi har lite sparpengar och vi säljer det vi kan.

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Försäkringskassan anser att jag inte är sjuk med minst en fjärde och att jag därför kan arbeta. De svamlar något om att ME är en ”omstridd” diagnos. Känns som de ifrågasätter min sjukdom för att det.

• • •

Just nu är jag så besviken på allt. Känner mig ensam, så lurad, så utsatt. Jag har dåligt samvete för att påverkar hela familjen och speciellt min man som får slita dubbelt. Men det är inte jag som ska dåligt samvete. Det är samhället och Försäkringskassan.

Jag skriver samhället för när jag nekades förlängd sjukpenning av Försäkringskassan så blev vi tvungna att undersöka vilka andra möjligheter det fanns för oss att klara vår ekonomiska situation. Arbetsförmedlingen kunde bara hjälpa till med att skriva in mig så att jag skyddar min SGI, men någon A-kassa eller annan ekonomisk hjälp kunde jag inte få för jag är uppenbart inte arbetsför enligt mina läkarintyg. Två viktiga myndigheter som ska bedöma arbetsförmåga och de bedömer på så olika sätt. Varför är det inte samordnat?

Socialen bara skakade på huvudet eftersom jag är gift och vi har bilen och bostad.

Så här är vi nu, hela familjen. En kämpande familj som kämpar att överleva ekonomiskt och där jag är orsaken. Jag kan inte bidra heller trots att jag vill. Så fort jag försöker hjälpa till att sälja något eller bidra med hushållsarbete så blir jag totalt kraftlös i flera dagar och en ännu större belastning. Moment 22 och jag är så förtvivlad. ”Omstridd” diagnos….de kan köra upp motiveringarna där solen aldrig lyser.

Jag är i allt detta ändå lycklig, för jag har en familj och anhöriga som verkligen finns där och jag älskar dem. Men mitt liv sörjer jag. Det är fruktansvärt att inte kunna påverka och dessutom bli bedömt av Försäkringskassan som en lögnare och någon som känner efter för mycket. Jg har varit sjuk mycket längre än min sjukskrivning, men jag kämpade på. Ibland var jag sjukskriven en månad eller två för att vila (som vi då trodde skulle göra mig frisk). Så jag känner inte efter för mycket. Blir så arg!

/Britten