Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Känner mig så värdelös”

*** TRIGGERVARNING: Självmordstankar ***

Vilket år fick du avslag på sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
Sedan november 2018

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Yrsel, hjärntrötthet, stress, 100%

Hur försörjer du dig nu?
Väntar på att få överklaga till Försäkringskassan och om jag har rätt till AFA-försäkring. Det kommer bli svårt att försörja sig. Lever på min familj. Vilket får mig att må dåligt. Känner mig så värdelös.

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Försäkringskassan anser att trots jag har fast anställning och vill tillbaka när jag klarar det, ska ta ett arbete som naturligtvis inte kan finnas.

• • •

Jag har ända sedan innan det blev klart att jag skulle bli nekad sjukpenning mått mycket mer dåligt, känt mig värdelös och haft mörka tankar om livets mening.

Mina besvär har förvärrats och även fått en ständig oro och ångest något jag inte lidit av tidigare. 

/”Madde Trötter”

Jag vill lyfta #förskoleupproret då jag arbetar som förskolelärare och är utmattadx2 nu.

Har du mörka tankar eller självmordstankar?
Kontakta någon att prata med.


Känns det akut och outhärdligt ? Ring 112

Mind Självmordslinjen Telefon: 901 01Självmordslinjen drivs av föreningen Mind som arbetar för psykisk hälsa. Du som känner att du inte vill leva längre eller har någon närstående du är orolig för kan ringa, chatta anonymt eller ställa frågor via mejl. Telefonlinjen och chatten är öppen klockan 6 till 24, alla dagar i veckan. Chatten når du på mind.s

Jourhavande medmänniska Telefon: 08-702 16 80 Ibland behöver du dela dina upplevelser, tankar och känslor med någon som lyssnar. För dig som söker medmänskligt stöd på natten. Information om öppettider med mera finns på jourhavande-medmanniska.se

Jourhavande präst Ring 112 och be att få tala med jourhavande präst.Jourhavande präst är öppen för alla som behöver medmänskligt stöd på natten. Den som svarar har tystnadsplikt, vilket innebär att det ni pratar om inte får föras vidare. Du kan också vara anonym, om du vill. Det går också att skicka in ett digitalt brev eller chatta. Mer information finns på svenska kyrkans webbplats,

Anhöriglinjen Telefon: 0200-23 95 00 Behöver du stöd i din roll som anhörig eller närstående? Anhöriglinjen är en nationell stödtelefon som drivs av Anhörigas riksförbund. Du är även välkommen att mejla. Information om öppettider med mera på anhorigasriksforbund.se

Kyrkans Jourtjänst Telefon: 031-80 06 50 Att dela det svåra med någon gör skillnad. Du kan kontakta jourtelefonen eller SOS-brevlådan anonymt. De som svarar är vanliga medmänniskor som har tystnadsplikt och är utbildade att ge känslomässigt stöd i svåra situationer. Tystnadsplikt betyder att det du säger eller skriver inte får berättas vidare för någon annan. Du kan också skriva till SOS-brevlådan. Då får du svar inom 72 timmar. Inloggning samt information om öppettider med mera nås på kyrkansjourtjanst.se

Du är alltid anonym och flera av telefonnumren syns inte på din telefonräkning. (Källa: 1177)

Bild: Pixabay