Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Min särbo fick försörja mig”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
2 veckor, men fick ju svaret senare så hade gått hemma sjuk i förhoppning om att bli godkänd

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
Ångest och psykisk ohälsa

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Levde på min särbo, nu CSN

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Att jag inte var tillräckligt sjuk för att vara hemma

• • •

Gick in i väggen i slutet av februari 2020, läkaren ville att jag skulle gå till psykolog för att få veta om jag var mer än bara hade ångest, men lång kö dit, så fick det aldrig på pappret. 

Försäkringskassan nekade mig sjukpenning, jag begärde omprövning men blev nekad där med. Klarade inte av att gå tillbaka till jobbet så blandade in facket och fick en uppsägning, väntat 5 månader på pengar från a-kassan, levde på min särbo under nära på 9 månader.

Har nu börjat plugga och har även fått diagnosen fibromyalgi efter 1 års smärta. Studerar på heltid, men det är tufft då jag har fruktansvärt ont och har svårt med sömn och koncentration och minne.  

/ Erica

Bild: Pixabay