Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Det är inte rättssäkert för 5 öre”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
4,5 månad

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
Post covid 19. 100% 

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Sparade pengar och fonder. Ska få pengar ifrån AFA oxå. 
Mina föräldrar kommer att låna ut om det krisar.

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Att jag kan jobba hos min arbetsgivare (kommun) på ett kontor för gamla chefen har ju anpassat det…

• • •

Mitt liv har rasat och jag har tappat tron på svenska samhället. Jag jobbar inom kommunala hemtjänsten och fick covid 19 på jobbet i april och är fortfarande sjuk 6 månader senare.

Min gamla chef struntade i kommunens rutiner vid sjukskrivning och gjorde inte ett enda rätt. Hon gjorde inte en arbetsförmågebedömning eller plan i återgång i arbete (lagkrav). Hon tog på eget intativ att jag skulle börja och då var jag sjuksjukskriven 100 % av läkare.

Gamla chefen ljuger då för Försäkringskassan att hon har anpassat arbetet (utan arbetsförmågebedömning och inte heller någon plan i återgång i arbete). Har bevisat för Försäkringskassan att min gamla chef har ljugit, och läkarna har gjort flera kompletteringar om att jag ej får börja jobba än, men Försäkringskassan skickar ändå ut hot om indragen sjukpenning på grund av gamla chefens ljug.

Så jag undrar hur är det ens lagligt att en chef får ljuga för Försäkringskassan och att Försäkringskassan skickar ut ett kommunikationsbrev på felaktiga grunder?! Det är inte rättssäkert för 5 öre…

/Ledsen

Bild: Pixabay