Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Allt detta har förlängt min sjukdomsperiod.”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
180 dagar

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Utmattningssyndrom och utmattningsdepression, 75%

Hur försörjer du dig nu?
Nu får jag från AFA försäkring. Direkt vid avslaget: Sparade pengar, lån från släkt

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Jag bör kunna få ett jobb på öppna arbetsmarknaden som passar mig trots min diagnos.

• • •


Alla veckor, dagar och timmar som bestått i att ringa, skriva och oroa sig för hur man ska få ihop det ekonomiskt har berövat mig värdefull tid som skulle kunna använts till att rekreera mig för att bli frisk. Allt som allt har detta förlängt min sjukdomsperiod. Fy sjutton!

/Pia

  

Bild: Privat