Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Jag klarar knappt att sköta min egna hygien”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
34 år (varierande %)

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
EDS utslitna ligamenten i de flesta lederna. Mestadels sängbunden med höga doser morfin. Komplikationer efter operation av bukspottkörteln och galla och gångvägar. 100%

Hur försörjer du dig nu?
25% sjukersättning. Lönebidrag 39% sjukpenning 30% handikappersättningen och bostadstillägg.
Vid avslaget: Sjukersättning 25% bostadstillägg, handikappersättningen. Sålt allt av värde . Fått pengar av mina döttrar.

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Försäkringskassan anser att jag kan ta ett arbete där jag inte behöver stå mer än 10 min, inte sitta längre stund och som inte har fysiskt tungt/ tunga lyft.

• • •


Jag har haft Ehler Dahnlos syndrom-diagnosen sedan jag var 19 år. Är idag 55 år. Jag har aldrig under 34 år som sjukskriven (mellan 40-100%) blivit ifrågasatt eller granskad, då min sjukdom är genetisk och bara gör mig sämre med tiden.

Nu när min läkare säger att jag måste belasta mina leder minimalt för att inte hamna i rullstol, tar Försäkringskassan ifrån mig 75% sjukpenning och anser att jag kan söka arbete på normalt öppna arbetsmarknaden.

Blev bara uppgiven och apatisk. Vet inte hur jag ska orka mer. Jag har uttömt alla rehabresurser både inom Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Min kropp orkar inte mera. Ligger mest hela dagen i soffan. Kan inte sköta mitt hem, handling eller andra hemsysslor. Orkar/ kan knappt sköta min hygien på grund av mina stela smäktande leder.

/Välfärdsland?

Bild: Privat