Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Jag bara föll i mitt mående”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
180 dagar

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Utmattningssyndrom, ångest. 100%

Hur försörjer du dig nu?
Vet inte ännu. Har sparade pengar som borde räcka några månader.

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Att jag kan arbeta i ett arbete utan stress där jag inte behöver besluta något. Jag är inte sjuk enligt Försäkringskassan.

• • •

Fick avslaget för två veckor sedan och jag bara föll ner i måendet. Det var som om jag drunknade och mitt fokus var att få näsan över vattenytan. Det är där jag är idag. Kämpar för att klara mig just i stunden och jag har varken ork, energi eller kunskap till att kunna se framåt just nu. Känner mig helt förpassad till att inte vara av värde för andra än för mina närmaste.

/Sanna

Bild: Pixabay