Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Jag känner mig kränkt och inte lyssnad på då Försäkringskassan inte alls tar hänsyn till fakta”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslag?
Den ”nya” sjukskrivningen hade varat i 20 dagar men kopplades samman med min avslutade sjukskrivning .

Vad vill läkaren sjukskriva dig för och i vilken omfattning?
Återhämtning efter komplicerad operation. 100%

Hur försörjer du dig nu?
AFA försäkring+ deltidslön

Hur motiverar Försäkringskassan sitt avslag?
Då läkaren skrivit att jag har svårigheter att stå, sitta och gå anser Försäkringskassan att det finns vanligt förekommande arbete på arbetsmarknaden där jag kan alternera detta och därigenom arbeta.

• • •

Jag hade innan galloperationen varit sjukskriven för utmattning fram till och med den 14/2 2020. Den sjukskrivningen hade Försäkringskassan givit mig avslag på den 27/9-2019, så jag hade inte ersättning från Försäkringskassan utan från AFA-försäkring från 28/9-2019 till den 14/2-2020.

Utmattningssjukskrivningen var alltså avslutad och jag skulle börja jobba full tid den 17/2 igen. Den 16/2 fick jag mitt första gallstensanfall och jag blev sjukskriven under utredning och väntetid på operation. Jag opererades den 7/3 och fick förlängd sjukskrivning till den 5/4 för att få tid för återhämtning, eftersom jag hade haft en kraftig infektion i gallgångarna och operationen var mycket komplicerad.

Försäkringskassan sammankopplar de två olika diagnoserna/sjukskrivningarna och tar ingen hänsyn till att jag till och med låg kvar på sjukhuset de första dagarna, när de i sitt avslag anser att jag skulle gått tillbaka i arbete den 8/3, det vill säga dagen efter operationen.

Jag känner mig kränkt och inte lyssnad på då Försäkringskassan inte alls tar hänsyn till fakta utan bara ser till antal dagar jag varit sjukskriven. Samt att jag de sista 5 månaderna på föregående sjukskrivning för utmattning inte ens haft sjukpenning från Försäkringskassan på grund av avslag.

Min läkare var mycket bekymrad efter han varit i kontakt med min handläggare och sa att han aldrig varit med om att en patient inte fått sin sjukskrivning godkänd efter en sån allvarlig operation.

/Kristina

Bild: Pixabay