Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Nu förstår jag vad alla har berättat om och som jag inte riktigt trodde på.”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
180 dagar

Vad ville läkaren sjukskriva dig för?
Diskbråck, nervpåverkan, smärta, sömnproblem som allt resulterat i utmattning

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget?
Sambon försörjer oss till största delen. Vi har sålt saker och lånat pengar.

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Jag kan ta ett normalt arbete för jag är inte sjuk eftersom intyget, enligt Försäkringskassan, inte ger rätt beskrivning för hur mina besvär nedsätter min arbetsförmåga.

• • •

Ett sommarprojekt i form av ett friggebodsbygge har resulterat i att jag nu blivit utfryst av samhället. Min rygg skadades av en vanlig rörelse, helt plötsligt bara brakade den och jag kunde inte röra mig. Sjukhuset skickade hem mig utan att ens röntga då det skulle gå över av sig själv.

Min läkare har sedan lyckats få till en röntgen eftersom mina ben viker sig ibland och jag förlorar känseln/domnar bort korta perioder. Röntgen visade på diskbråck på några kotor men att det var en gråzon till om de skulle operera eftersom jag just då inte hade så svåra symptom… Skulle det bli värre skulle vi återkomma. Går hos sjukgymnast och tränar upp muskulaturen för att kunna få hjälp av den, men eftersom jag sedan tidigare varit vältränad så är förbättringen inte nämnbar ännu.

Att leva med den smärta som det här har givit mig gör att jag aldrig kan slappna av, kan inte sova ordentligt då jag väcks av smärtan flertalet gånger varje natt och jag har nu blivit psykisk utmattad. Bara att sträcka mig efter en kaffemugg eller liknande kan resultera i ett fruktansvärd smärta. Märker att hjärnan är så trött och glömmer allt mm. Smärta påverkar på så många fler sätt och det verkar inte Försäkringskassan förstå, inte ens vilja förstå.

Jag är så less på Försäkringskassan och önskar verkligen att jag slapp dem. Nu förstår jag vad det är alla har berättat tidigare och som jag inte riktigt trodde på. Det är trist att man ska behöva uppleva det innan man förstår. Hoppas verkligen att fler förstår att det här är inget man väljer, att det vi alla berättar är sant och att vi alla måste göra något för att åtgärda.

/Pelle

Bild: Pixabay