Sjukförsäkringen behandlas som en no-go zon och det är något #116omdagen inte kan acceptera
för varje dag så drabbas mängder av människor av systemfelen och deras berättelser förtjänas att höras.

Här kan du läsa deras berättelser, skicka in din egna berättelse om du själv är drabbad eller känner någon som nekats sjukpenning.
Dela också berättelserna så hjälps vi åt att belysa problemen för fler.

”Vet inte hur jag och barnen ska klara oss nu”

Vilket år fick du avslag på din sjukpenning?
2020

Hur länge hade du varit sjukskriven när du fick avslaget?
Ett år

Vad ville läkaren sjukskriva dig för? 
Utmattningssyndrom

I vilken omfattning ville läkaren sjukskriva dig?
100%

Hur försörjer/försörjde du dig vid avslaget och nu?
Vabbar för barnen, fick ut lite på AFA försäkring

Hur motiverar Försäkringskassan avslaget?
Den medicinska rådgivaren tycker inte att det i sjukskrivningsintyget framkommer tillräckligt mycket depressiva tecken och då återgången till arbetet är osäker så nekades jag fortsatt sjukpenning.

• • •

Jag var i ett destruktivt förhållande i 24 år med både psykiskt och fysiskt våld. Mina barn utsattes också. 2017 valde jag att lämna förhållandet och det gjordes orosanmälningar gällande barnen och pappans beteende mot dem. Socialtjänsten bedömde att barnen skulle vara hos mig och sen drogs hela cirkusen igång med familjerätten, utredningar och tingsrätten.

Jag började nytt jobb på heltid och bollade samtidigt flera barn med diverse psykiska problem som sedan visade sig vara komplex PTSD. Jag gick ner till 80% för att orka med. Sen fick jag fler arbetsuppgifter som jag inte riktigt kunde ta in.

Jag började känna mig väldigt splittrad, trött och ofokuserad och gick och la mig direkt jag kom hem. Var ofta sjukskriven eller vabbade för barnen. Samtidigt fortsatte utredningarna och tingsrättsförhandlingarna.

När jag varit sjuk med en envis förkylning och migrän i en vecka så gick jag till doktorn som sjukskrev mig direkt. Efter drygt ett år bedömde Försäkringskassan att jag skulle få avslag. Varken jag eller min läkare kunde få tag i handläggaren trots otaliga försök. Ska nu själv utredas för PTSD så min resa är inte över än. Vet bara inte hur jag och barnen ska klara oss nu.

/Tigermamma